اسامی ۴۹ فیلم سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان اعلام شد | راهیابی ۳ فیلم داستانی و کوتاه از مشهد پوستر هفته ملی کودک منتشر شد پخش سریال «رستاخیز تفنگ‌ها» با موضوع مقاومت مردم سوریه و لبنان درخشش «پیانو» در یک جشنواره کانادایی «پدر قهوه» جدیدترین سریال نمایش خانگی مهران مدیری جدال «هیو جکمن» و «رایان رینولدز» برای میزبانی از مراسم اسکار اعضای شورای سیاست‌گذاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر را بشناسید «آوای ابرها» در راه جشنواره فیلم کودکان مارانو کریس کریستوفرسون، خواننده معروف آمریکایی، درگذشت «سیمای خانواده» ویژه شهادت سید حسن نصرالله + زمان پخش مستند «غرق شدن مارو لیسبون» از چین در راه اسکار انتشار کتاب‌های هنری به روایت آمار | جزئیات نشر هنر در ۵ سال اخیر فرهنگ مقاومت و رسالت کنونی هنرمندان ضرورت روایت‌های هنرمندانه از جبهه مقاومت درخواست ناشران بین‌المللی برای قطع رابطه نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

فرهنگ مقاومت و رسالت کنونی هنرمندان

  • کد خبر: ۲۹۱۴۹۵
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
فرهنگ مقاومت و رسالت کنونی هنرمندان
هنرمند مسلمان است که باید با دریافت دقیق از فرهنگ مقاومت، شناخت صحیح از مخاطب و تسلط به زبان استاندارد و جهان شمول هنری، مقاومت را به یک ارزش جهانی تبدیل سازد.

مقاومت، کلان مفهومی فراگیر است که نباید با آن بخشی، تقلیلی و محدود مواجه شد. این مفهوم بی تردید بر باور و اعتقادی ژرف استوار شده که در مدار اندیشه، بنیان شده و با برخورداری از مؤلفه‌های گوناگون به جریانی قدرتمند در جهان معاصر بدل شده است؛ جهان معاصری که از سیاهی و تباهی آکنده شده است و رژیم‌های استکباری و ضدتوحیدی، بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به آن وارد ساخته اند. مهم‌ترین و برجسته‌ترین کارکرد ملموس و محسوس جریان مقاومت، کنار هم قرار دادن و انسجام بخشی میان امت اسلامی است.

ملت‌های حاضر در سراسر نقاط جهان اسلام از یک سو و مسلمانان پراکنده در دیگر نقاط جهان، ظرفیتی کم نظیر برای اعتلای آرمان‌های اصیل اسلامی، عدالت جویی و حرکت جامعه انسانی به سوی کمال هستند، از این رو لازم است در مسیر ترویج و گسترش عناصر و مؤلفه‌های مهمی که منجر به شکل گرفتن فرهنگ مقاومت شده است، اقدام کرد. بایسته این است که زمینه لازم فراهم آید تا مقاومت به عنوان یک فرهنگ شاخص، امکان امتداد اجتماعی و نمود محسوس در زیست جامعه اشاره شده را به دست آورد.

بدون تردید مناسب‌ترین زبان برای تجلی بخشی و عینیت دادن به عناصر فرهنگ مقاومت، هنر است. هنرمند مسلمان وظیفه مهم ملموس ساختن ارزش‌های بنیادین مقاومت را بر مدار زیبایی برای دو طیف مهم مخاطب برعهده دارد؛ گروه اول و اصلی مخاطبان، همان مسلمانان شکل دهنده امت اسلامی هستند که هنر، زمینه اتحاد و هم افزایی شان را فراهم می‌آورد. دومین گروه نیز غیرمسلمانان هستند. 

مسلمانانی که از فطرتی آزاده برخوردار هستند و در این جهان پر از درگیری نیازمند بهره مندی از عناصر معنوی اند. این هنرمند مسلمان است که باید با دریافت دقیق از فرهنگ مقاومت، شناخت صحیح از مخاطب و تسلط به زبان استاندارد و جهان شمول هنری، مقاومت را به یک ارزش جهانی تبدیل سازد.

آشکار است که یکی از اقدامات مهم در چنین فرایند هنری، معرفی و الگوسازی شخصیت‌های برجسته جریان مقاومت است. شهید سیدحسن نصرا...، از شخصیت‌های برجسته جریان مقاومت، از ویژگی‌های متنوعی برخوردار است که زمینه‌ای فوق العاده برای الگوسازی فراهم می‌آورد. شهید نصر ا... چهره‌ای ممتاز بود که کنش خویش را در ذیل فرهنگ درخشان مقاومت آغاز کرد و در طول زمان و در مواجهه با مسائل، دشمنی‌ها و مشکلات فراوان، به الگویی امیدآفرین و رهبری مدبر، بدل شد.

اکنون شهادت این مجاهد ارزشمند، نباید به نقطه ضعف و ناامیدی جهان اسلام، دلدادگان مقاومت و مظلومان منتظر آزادی تبدیل شود. این روزها، هنرمندان بیش از هر قشر و گروه دیگری، وظیفه دارند زمینه امیدآفرینی در علاقه‌مندان مقاومت را از یک سو فراهم آورند و از دیگرسوی، زمینه تبیین و آگاهی بخشی درباره شبهاتی که دشمن لحظه به لحظه بر آن دامن می‌زند را ایجاد کنند.

بازخوانی اهداف مقاومت در مدار زیست ارزشمند، مرور فرازونشیب‌های زندگی مملو از مبارزه، مؤلفه‌های اخلاقی، شیوه مدیریت و موضوعاتی از این دست در زندگی ارزشمند شخصیت شهید، سیدحسن نصرا...، جزو موضوعات محتوایی است که باید برآن تمرکز کرد و موجی از آفرینش آثار هنری بر این بنیاد را برنامه ریزی کرد.

مشهد مقدس در پرتو وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع)، به عنوان یک قطب مرکزی که همواره از هنر‌های مهمی، چون هنر رضوی، هنر دینی، هنر حماسی و هنر‌هایی از این دست برخوردار بوده است، ظرفیتی متفاوت و ویژه برای تبدیل شدن به کانون مهمی در تولید وسیع و اثرگذار آثار هنری در راستای معرفی دستاورد‌های شهید بزرگ مقاومت است.

درکنار ابعاد محتوایی و مضمونی، مشهد همواره یکی از قطب‌های مهم و جدی در حوزه‌های گوناگون هنری به حساب می‌آید. آنچه در این روز‌ها به آن نیازمندیم، هماهنگی و هم افزایی نهاد‌های اصلی متولی هنر در مشهد مقدس است تا درکنار یکدیگر و در مدار تدوین سیاستی مشخص، به ایجاد یک نهضت بزرگ در تولید آثار هنری در راستای تبیین این شهید گران قدر اقدام کنند.

آشکار است که فعالیت‌های مقطعی، موردی و بخشی، موجب از بین رفتن ظرفیت و محدودیت اثربخشی فعالیت‌های هنری خواهد شد، پس لازم است که خطر مرکزی و پشتوانه فکری اقدام در این زمینه را متولیان امر و سیاست گذاران مشخص کنند و با هماهنگی کامل نهاد‌های مجری و متولی، یک کلان اقدام در این زمینه انجام شود. انتظار آن است که سیاستی محوری، اقدامی هماهنگ و جمعی، ذیل منظومه‌ای فکری به تبیین شخصیت و آرمان‌های شهید سیدحسن نصرا... کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->